Thursday 8 December 2011

BEGEDIL AYAM HENTAM SAJALAH

Begedil ayam ni sebenarnya dah beberapa kali saya buat. Mula-mula buat begedil ayam ni lakulah dimakan dek anak-anak. Masing-masing terkejut...mama pandai ke buat begedil ayam ni?...mama ikut resepi kat internet ke? Taklah mama ikut resepi HENTAM SAJALAH.COM hehehe...
   Sebenarnya bila saya tengok saya boleh buat, bila saya rasa saya boleh tahu bahan-bahan yang digunakan. Selalunya bila makan begedil ayam kat kedai-kedai makan, rasa kentang lebih daripada rasa segalanya...tapi saya tahu apa yang dimasukkan dalam begedil tu. Jadi saya tambahkan itu dan ini maka jadilah begedil ayam versi HENTAM SAJALAH.
   Kali ketiga saya membuatnya semasa kenduri arwah abang ipar di Kuala Selangor. Oleh sebab rasanya tak pedas budak-budakpun suka. Kembang rasa hati bila nampak budak-budak memegang dua tiga begedil ayam dalam genggaman mereka. Nampaknya mereka suka. Dan beberapa hari kemudian kakak di Kuala Selangor telefon meminta resepi begedil ayam saya tu...hehehe...hai kakakku, kalaulah kau tahu yang aku guna resepi HENTAM SAJALAH tentu kau pun tersenyum simpul..


Ha..inilah rupanya begedil ayam tu..Sedap dimakan dengan nasi mahupun dimakan saja-saja gitu je. Saya suka jika dilebihkan bawang goreng di dalamnya...harum bau bawang goreng bila begedil ini digoreng. Resepinya banyak di internet tapi saja punya ni HENTAM SAJALAH... ye...darihaticikgusuzie...

No comments:

Post a Comment