Tuesday 13 December 2011

ROJAK BUAH...

Hari kedua kenduri di rumah adik ipar...sebenarnya kenduri tu pada malam Ahad je tapi pagi Ahad kami berkumpul lagi..masak-masak..sembang-sembang. Dan rojak buah menjadi salah satu menunya. Dah sendat dah perut semalam makan makanan berat walaupun saya tak ambil nasi masa tu tapi meratah lauk-pauk pun dah menyebukan perut. Rojak buah semalam hanya berbuahkan jambu batu, timun dan sengkuang je. Bukan tak mahu kupaskan nanas tetapi nanas selalunya tak mendapat sambutan. Di sini saya turunkan resepi kuah rojaknya yang selalu rakan-rakan dan anak-anak murid tanya. Senang je.
1 botol kecil kicap manis cap kipas udang
500 gram gula
10 biji cili api (kalau nak pedas boleh tambah lagi)
1 keping belacan digoreng (saya beli di rumah mak mentua..orang kampung yang buat sendiri)
1/2 botol petis udang (yang ni saya selalu tak guna sebab belacanpun dah cukup)
1 mangkuk kacang tanah yang telah ditumbuh kasar
Sedikit bijan yang telah disangan

Masukkan ikut urutan ye. Mula-mula masukkan cili api dan belacan, lepas tu kicap, lepas tu masukkan gula, kemudian masukkan kicap dan gula diselang-selikan kicap dan gula sehingga habis. Blend sehingga semuanya hancur dan lumat.
Masa hendak makan gaullah dengan kacang tanah yang sudah ditumbuk dan tabur dengan bijan...Sedap gitu.
     Walaupun pedas masih nak ulang-ulang makannya...kesian tengok suami yang kepedasan tapi masih tetap setia mengadap rojak buah tu. Anak-anak apalah lagi...nape mama buat pedas sangat ni....tapi bila suruh berhenti makan takde sorangpun yang nak berhenti makan hehehe..


Ni dia rojak buah tu...kalau ada mangga lagi sedapkan. Kalau nak  makan sendiri tambah-tambahlah buah yang kita suka ye. Yang ni saya gunakan buah epal hijau, timun dan sengkung je. Buah-buah yang lain tak dapat dikesan hehehe..tapi bila makan kalau tak mengesat air mata tak sah hehe....darihaticikgusuzie...

No comments:

Post a Comment