Saturday 31 December 2011

NASI TOMATO

Sudah hampir 2 minggu buku masakan 1 Hari 1 Resepi oleh Chef Hanieliza saya beli. Namun masih tidak berkesempatan untuk mencuba resepi-resepi yang termuat di dalam buku tersebut. Jadi sebagai penutup tahun 2011 ini pagi-pagi lagi saya keluar untuk mencari bahan-bahan untuk membuat nasi tomato. Antara bahan untuk membuat nasi tomato ialah:
Bahan A
5 cawan beras dicuci dan ditoskan (saya gunakan beras Faiza Basmathi)
1/2 cwn susu cair
4 biji tomato (dicincang)
3 sudu makan minyak sapi
Garam secukup rasa
6 cawan air
Daun pandan disimpul
2 batang serai
1 kotak kecil kismis (saya tak letak - terlupa)

Bahan B
(untuk menumis)
3 ulas bawang putih (dihiris)
5 biji bawang merah (dihiris)
1 inci halis (dihiris)
3 biji buah pelaga
3 kuntum bunga cengkih
1 inci kulit kayu manis
2 kuntum bunga lawang.

Cara membuatnya:
1. Panaskan minyak sapi, tumiskan bahan tumis, serai dan daun pandan sehingga wangi.
2. Masukkan tomato, garam dan gaul rata.
3. Masukkan kismis, susu cair, air dan biarkan mendidih.
4. Masukkan bahan tumis ke dalam beras di dalam periuk nasi. Biarkan masak.
5. Apabila nasi sudah kering, kacau rata tetapi jangan sampai hancur.



Nasi tomato yang menggunakan beras basmathi ini memang sedap dan lembut. Anak-anak bertambah2 nasi bila memakannya. Nasi tomato ini sedap dimakan dengan ayam masak merah, dalca dan jelantah. Resepi dalca dan jelantah adalah resepi saya sendiri manakala resepi ayam masak merah saya ambil daripada buku masakan tulisan Chef Hanieliza.
Bahan-bahannya:
Bahan A
1 ekor ayam
1 labu bawang besar (dipotong gelang)
2 sudu makan sos tomato
Minyak masak
Garam dan gula secukup rasa
Serbuk kunyit

Bahan B (dikisar)
15 tangkai cili kering
2 inci halia
3 ulas bawang putih
1 labu bawang besar
2 batang serai
4 biji tomato

Cara-cara membuatnya:
1.  Ayam dipotong kecil, dibersihkab, digaulkan dengan garam dan kunyit goreng sehingga masak.
2.  Panaskan minyak, tumiskan bahan kisar sehingga garing.
3.  Masukkan ayam, sos tomato, bawang besar, garam dan gula.
4...Gaulkan sehingga sebati dan rata.






Sebenarnya dulu-dulupun saya pernah membuat nasi tomato tetapi dengan menggunakan resepi saya sendiri. Namun setelah mencuba resepi dari buku masakan 1 Hari 1 Resepi oleh Chef Hanieliza ini, resepi beliau ternyata lebih sedap...yummy..yummy...silalah cuba...darihaticikgusuzie...

No comments:

Post a Comment