Friday 2 December 2011

PUDING TRIFLE

Puding trifle ini digemari oleh suami, anak-anak dan rakan-rakan. Dahulu setiap kali membuatnya saya memang menyediakan kek coklat sendiri kerana menurut suami kek coklat di pasaran tak begitu sedap. Namun demikian sejak belakangan ini saya diselubungi vitaman M sehingga menyebabkan saya menggunakan khidmat kek coklat yang ready made...Senangkan dan cepat pula siapnya.
Dahulu saya membuat puding trifle ini di dalam tupperware yang besar untuk kesenangan saya tetapi menimbulkan kesulitan kepada anak-anak untuk memotongnya. Lama kelamaan saya mendapat idea untuk membuat puding trifle di dalam gelas supaya anak-anak senang nak ambil dan makan.



Tetapi bila dah buat di dalam gelas macam berat pula untuk dipegang oleh anak-anak..hehe...lain kali kena buat dalam bekas plastik yang kecil-kecil.
   Saya masih ingat lagi pada hari kantin tahun 2010 di sekolah saya, saya bersama murid-murid 5 Zuhal menyediakan puding trifle untuk dijual. Hasilnya memang lumayan dan gerai kami ditutup awal kerana berjaya menjual puding triffle, kek coklat dan mufin dengan cepat..hehe. Di sini saya bagilah resepinya yang mudah untuk panduan anak-anak murid saya terutama Rajes Eeswaran yang memintanya hari tu.
Lapisan bawahnya - kek coklat (beli saja yang ada di pasaran)
Lapisan kedua kastard - 3 cawan susu segar, 3 sudu besar gula, 2 sudu besar tepung kastard (masak atas api perlahan)
Lapisan ketiga - buah-buahan dalam tin atau apa jenis buahpun boleh
Lapisan atas - masaklah jely kotak Nona (ikut arahan pada kotak gerenti jadi punya)
Cubalah ye...darihaticikgusuzie...
    

1 comment: