Sunday 18 December 2011

COKLAT CHIP KUKIS

Assalamualaikum semua,
Kali kedua saya bersiaran hari ini. Kali ini saya nak mencuba kukis dari resepi Sumber Ilhamku yang saya dapati selepas menyelongkar dapur rumahnya siang tadi...hehe...Rupa-rupanya resepinya sungguh mudah untuk disediakan dan kali ini saya mendapat khidmat Iman dan Aiesyah untuk membantu saya untuk membuatnya.
Bahan-bahannya
2 cwn tepung gandum
1 cwn butter
1 1/4 gula perang
2 biji telur
3/4 soda bikarbonat
3sdt vanila
2 cwn coklat chip
3 sudu serbuk koko (saya tambah)


Cara-caranya
Pukul telur dan butter
Masukkan telur dan esen vanila
Masukkan tepung yang telah diayak dengan soda sedikit-sedikit dan coklat chip
Sudukan dalam dulang pembakar (saya guna piping bag)
Letakkan jarak-jarak kerana kukis ni mengembang
Bakar selama 15-20 minit dengan suhu 175`

Mudah bukan dan hasilnya.....


Sebenarnya selalu juga saya membuat kukis ni tetapi dengan menggunakan tepung ready made Nona...tapi bila tengok resepi ni mudah dan semua bahan ada di rumah maka bermulalah operasi selepas solat zuhur siang tadi dan sehingga saya N3kan gambar ini kukis ni dah selamat dimakan oleh suami dan anak-anak untuk minum petang tadi. Alhamdulillah....laju dan laku lagi...darihaticikgusuzie...

No comments:

Post a Comment