Friday 2 December 2011

NASI LEMAK

Dulu saya memang peminat nasi lemak sampaikan malam-malam selalu merengek kat suami suruh carikan nasi lemak daun pisang. Mengapa nasi lemak yang selalu saya buat tak sama dengan yang dijual. Tetapi suami dan anak-anak kata nasi lemak saya lagi sedap. Semalam saya membuat nasi lemak rendang kupang. Tak sempat ambik gambar untuk ditunjukkan. Bila dah buat rendang kupang maknanya tiada sebarang samballah...Tapi nampak macam pelik bila anak-anak tanya mana sambalnya mama...


Ini bukan nasi lemak buatan sendiri. Nasi lemak sotong ni kami makan sewaktu bersarapan pagi di Batu Laut dekat dengan rumah mak mertua saya. Nasi lemaknya memang sedap dan banyak pilihan lauknya seperti sambal sotong, sambal udang, rendang kerang, rendang ayam...namun pilihan saya sekeluarga nasi lemak sambal sotong. Selalunya nasi lemak ini saya makan bersama air kopi kampung...yummy...yummy...Nasinya memang lembut walaupun sudah sejuk...sambalnya agak manis. Maklumlah orang Jawa yang memasaknya..hehe..darihaticikgusuzie...

No comments:

Post a Comment