Wednesday 14 December 2011

NASI OH NASI

Salam Rabu semua....nampaknya cuti sekolah semakin mahu berakhir. Alamak dah nak sekolah ke? Bila dah cuti lama macam ni rasa malas untuk ke sekolah mulalah terasa lebih-lebih lagi pada minggu pertama sekolah. Namun kewajipan harus ditunaikan.
   Hari ini saya nak bercerita tentang nasi. Suami mula membuka mulut malan tadi...."mama kan dah tahu buat mufin cuba mama masak nasi pula. Nasi beriani...mama boleh buat. Dua minggu lepas kami makan nasi beriani Johor di Salak. Anak-anak memang suka sangat sebab segalanya sedap. Nasinya cukup lembut dan pendek kata semuanya sedaplah. Ayam merahnya tidak berapa pedas, dalca yang sempurna dan acar yang cukup ringkas. Namun dalam hati saya lauk-pauk begitu saya boleh memasaknya cuma dapatkah saya memasak nasi yang sesedap itu sedangkan nasi putih kenduri di rumah adik iparpun terkial-kial hendak memasaknya.
    Sesedar sayalah banyak jenis nasi sudah saya masak...nasi ayam, nasi dagang, nasi tomato, nasi minyak, nasi lemak apatah lagi, nasi goreng selalu juga cuma nasi beriani belum berani nak buat hehehe...Dalam banyak-banyak nasi hanya saya saja yang suka nasi daging. Semasa tinggal di Serdang dahulu, nasi daging di pasar malam Jumaatnya memang sedap. Walaupun suami kata " mama ni nasi itupun mama suka". Saya cukup suka bila daging yang telah direbus tu dicicah dengan air asam...Bila fikirkan semula mahu meleleh air liur ni. Di pasar malam Salak juga saya cukup suka nasi kerabunya. Memang kelas tapi nasi kerabu inipun saya tak pernah membuatnya.

   
Nampaknya bila suami dah sound suruh belajar masak segala jenis nasi ni kena layan jugalah. Tapi bahan-bahan untuk buat kek dan mufin masih banyak dalam simpanan dan perlu dihabiskan sebelum sekolah bermula kerana sebaik sahaja sekolah bermula dapur kecil kat rumah tu jarang berasap...hehehe.... 
      Nasi yang tertera di atas ni bukanlah saya yang masak cuma gambar tu saya ambil dari blog Azlita Masam Manis. Masakan beliau nampak sedap, seorang yang kreatif dari segi dekorasi sajiannya. Banyak resepi menarik daripada blog ini dan kalau berminat layarilah laman blog beliau. Mohon share gambar yang menaikkan selera makan saya tu ye..darihaticikgusuzie...

No comments:

Post a Comment