Friday 2 December 2011

TARTLET BUAH-BUAHAN

Tartlet buah-buahan ni memang menjadi kegemaran anak-anak terutama bahagian kastardnya. Tetapi yang selalu membuat saya naik angin apabila anak-anak membuang buah-buahan yang saya letak di atas tartlet buah-buahan ni. Jadi sebagai peraturan dan undang-undangnya siapa yang nak makan tartlet buah-buahan kena makan semua sekali kecuali paper cupnye..hehe. Kalau tak buat peraturan macam ni alamat dibuangnya buah-buah tu.


Pada mulanya saya menghadapi masalah untuk membuat kastardnye sebab tak tau sukatan yang sesuai. Nasib baik ada seorang anak murid saya yang mempunyai resepi yang mudah. Tetapi resepi kastard ni adalah untuk puding triffle tetapi saya gunakan untuk tartlet buah-buahan ni. Mudah bukan...Masa mula-mula buat memang mendapat sambutan tetapi bila dan tiga empat kali buat anak-anak pandang sebelah mata je.


Tartlet buah-buahan ini telah saya ajarkan kepada kawan-kawan semasa murid-murid direhatkan apabila peperiksaan SPM bermula. Alhamdulillah....dapat juga berkongsi resepi dengan kawan-kawan dan ada juga antara mereka yang berjaya membuatnya di rumah...darihaticikgusuzie...

No comments:

Post a Comment