Monday 16 January 2012

ASAM PEDAS IKAN MERAH

Sebenarnya bila keluar mencari ikan untuk dimasak taucu semalam, saya ada juga membeli ikan merah. Rancang nak masak asam pedas kegemaran saya. Asam pedas ni memang pernah saya masak di sekolah semasa murid-murid dicutikan semasa bermulanya peperiksaan PMR dua tahun lepas. Tetapi pada masa itu saya menggunakan ikan pari dan ikan kembung. Tetapi hari ini walaupun ada menu masak lemak udang cendawan tetapi oleh sebab nak juga makan asam pedas ikan merah maka dengan keadaan jalan yang terjengket-jengket saya gagah juga memasak.
Bahan-bahannya
Bahan A
1 ekor ikan merah sederhana besar (dipotong 4)
10 biji kacang bendi
1 ikat daum kesum
2 batang bunga kantan (saya tak masukkan sebab tak dapat jumpa di mana-mana kedaipun)
2 biji tomato
Bahan B
5 ulas bawang merah
4 ulas bawang putih
20 tangkai cili kering 
1 sudu makan jintan putih
(bahan B diblend bersama)
2 sudu makan serbuk kari
garam dan bahan perasa

Cara membuatnya
1. Tumis bahan B sehingga naik baunya.
2. Masukkan serbuk kari
3. Masukkan daun kesum, bunga kantan dan tomato
4. Masukkan air
5. Masukkan ikan
6. Bila sudah mendidih masukkan kacang bendi.
7. Biarkan seketika dan sedia untuk dihidang.



Mudah bukan. Kawan-kawan saya kata resepi saya memang mudah untuk diingat dan bahan-bahannya senang didapati. Rasanya bolehlah tahan macam asam pedas yang lain cuma saya tak gunakan asam jawa ataupun asam keping. Cukup dengan tomato sahaja hehe...Setakat hari ni tak pernah pula suami komplen yang asam pedas saya tak sedap hehe. Maklumlah suami saya sukanya makan masakan saya sahaja jadi tak ada bezanya asam pedas saya dengan asam pedas orang lain..darihaticikgusuzie...

No comments:

Post a Comment