Thursday 1 December 2011

STEAMBOAT....

Lagi satu kegemaran keluarga...kalau saya malas nak masak untuk makan malam, inilah yang saya sediakan untuk keluarga. Tepat pukul 5.30 petang pada hari persekolahan apabila suami keluar untuk mengambil anak-anak dari sekolah agama, saya memulakan operasi untuk menyediakan steamboat. Hanya berbekalkan periuk nasi pelbagai guna saya menyediakan supnya. Selalunya saya menggunakan Sup Siam Adabi dan Sup Tom Yam Putih untuk menyediakan supnya...Sosnya pula saya belajar semasa aktiviti makan-makan pada cuti rehat murid-murid sempena PMR pada tahun 2010. Sos yang mudah ini diajar oleh pengetua sekolah saya sendiri. Cuma hiriskan cili padi dan bawang besar kemudian dimasukkan sedikit kicap dan sos cili. Tambah sedikit air, gula dan perahkan sedikit limau kasturi. Bahan-bahan untuk steamboat tu ikut sukakan. Nak gunakan bebola udang ke, bebola sotong ke, jejari ketam ke, bebola ayam ke...ikut sukalah. Dan jangan lupa mi kering Cintan serta kobis cina...


Ha inilah rupanya...lepas anak-anak balik sekolah agama dan siap mandi hidangan inilah menjadi makan malam mereka...senangkan...dan yang paling menyenangkan hati semuanya akan licin tak berbaki...hehe...darihaticikgusuzie...

No comments:

Post a Comment