Wednesday 14 December 2011

CUCUR UDANG....

Bila cuti sekolah macam ni anak-anaklah yang paling seronok. Puas bermain di luar rumah, masuk dalam untuk makan dan minum. Melasak kat luar. Main basikal, main masak-masak, main pondok-pondok. Dan baru-baru ni entah siapalah yang membuang kucing di rumah kami dengan 2 ekor anaknya sekali. Naik kurus anak-anak kucing tu dikerjakan dek Aiesyah. Dimasukkannya ke dalam bakul basikal dan dibawa keliling rumah. Masuk dalam rumah badanpun dah berbau kucing.
   Bila cuti sekolah macam ni alamatnya dapur asyik berasap ajelah, tangan tak pernah kering, air sejuk dalam peti ais kena selalu diisi. Oleh sebab masak lemak cili api tengah hari tadi dah selesai, makan malam ni kena buat sesuatu yang mengenyangkan suami dan anak-anak. Siang tadi singgah di kedai membeli udang. Apalagi malam ni buat cucur udang sajalah.
    Cucur udang ni saya masukkan bawang besar dipotong dadu, taugeh, daun sup, sebiji telur, garam dan aji. Hampir 20 biji saya buat untuk suami dan anak-anak. Sosnya saya masakkan cili kering yang telah diblend bersama bawang besar, sos cili Thai, gula, garam, aji dan asam keping. Cepat dan mudah.


Dalam sekelip mata dah habis cucur udang ni dimakan oleh suami dan anak-anak. Walaupun rupanya tak berapa nak cantik tapi rasanya bolehlah tahan hehe..darihaticikgusuzie...

No comments:

Post a Comment