Friday 16 December 2011

MEROTI LAGI DAN LAGI

Ini kali kedua saya membuat roti. Kesian kat suami sebab sanggup main kutu nak belikan saya bread maker...hehe. Suami saya memang suka makan roti. Tak kisah roti apa. jadi tepat pukul 10.30 malam saya mula meroti...Saya memang suka memasak malam-malam bila semua kerja dah selesai. Sebaik sahaja roti dibakar suami kata baunya sungguh sedap dan menusuk di hidung. Nampaknya sedaplah roti saya tu. Di sini saya menggunakan resepi  Basic Dough oleh Kak Nor Secubit Garam. Mohon untuk share ye resepi ini untuk tatapan rakan-rakan satu sekolah dan anak-anak murid saya.
Bahan-bahan
380 gm tepung high protien
3sdb susu tepung
80gm gula castor
3sdk yis segera
1 biji telur dikocok sikit dengan garfu
100ml air
100gm water roux
1/2 sudu kecil garam
30gm butter
30gm shortening

Cara-caranya
Masukkan air, telur dan water roux dalam bread maker
Masukkan tepung dan susu tepung
Letakkan gula dan yis di satu penjuru dan garam di penjuru yang lain
Tekan suis bm dan setkan mode dough
Tekan start dan biarkan ia menguli
Bila dah jadi bentuk doh masukkan butter dan shortening
Biarkan sehingga proses menguli selesai
Biarkan ia naik 2x ganda 
Kemudian bentuk doh mengikut citarasa

Cara saya senang je. Buat bulat dan masukkan inti. Saya gunakan inti kacang merah dan coklat je. Maklumlah dah tengah-tengah malam ni. Pastu meroti sorang-sorang. Jadi hentam sajalah bentuknya.


Inilah hasilnya. Bila suami bangun pagi je tengok roti dah jadi macam ni bukan main suka lagi dia. Nampaknya tak sia-sia dia belikan saya bread maker ni. Berbaloi-baloi..darihaticikgusuzie...

No comments:

Post a Comment