Friday 2 December 2011

KERABU TAUGEH PAKIS MERAH

Saya memang suka makan kerabu. Tak kisahlah kerabu apa. Kerabu taugeh ke, kerabu mangga ke, kerabu sotong ke. Masa musim banyak mangga di rumah saya selalu membuat kerabu mangga. Mangga yang suami tanam di halaman rumah memang tak masam. Jadi apabila dibuat kerabu memang sedap. Idea membuat kerabu mangga ini saya dapati daripada jiran saya. Suatu hari dia meminta mangga yang kami tanam untuk dibuat kerabu dan kemudiannya beliau menghantar satu tupperware ke rumah saya. Memang sedap. Sayapun memerhatikan bahan-bahan yang digunakan dan sejak itu saya suka dengan kerabu mangga.
Kerabu taugeh pakis merah ini saya buat setelah terlihat pakis merah yang dijual di kedai yang berhampiran. Setiap 100gm pucuk muda mengandungi 4.8mg zat besi. Pucuk paku juga mempunyai vitamin A (beta karotene) yang penting untuk menguatkan penglihatan dan mencegah rabun malam. Pucuk ini juga boleh digunakan untuk mengubati cirit birit.



Ini dia kerabu pakis merah. Bila dah dicelur warna merahnya semakin berkurang. Tapi rasanya memang sedap dan lembut. Cubalah...darihaticikgusuzie...

No comments:

Post a Comment