Saturday 17 December 2011

MUFIN VANILA BLUEBERRY COKLAT CHIP

Saya ni memang degil  agaknya. Tetapi hati ni teruja nak buat mufin lagi walaupun suami kata saya dah kira pandai buat mufin jadi tak perlulah buat mufin lagi. Namun memandangkan cuti sekolah semakin sampai ke penghujungnya saya perlu menghabiskan segala stok yang ada kerana bila sekolah dah dibuka nanti saya akan kekurangan masa nak memufin ke meroti ke. Bahkan kadang-kadang masakpun tak sempat. Mufin ini saya gunakan tepung ready made Pinnacle Muffin Mix Vanilla yang saya beli di sebuah kedai menjual barang-barang membuat kuih di pekan Sungai Pelek.
Bahan-bahannya
Bahan A
500gm Pinnacle Muffin Mix Vanilla
Bahan B
3 biji telur
150 ml minyak jagung
215 ml susu segar

Filling blueberry
Coklat chip

Cara-caranya
Masukkan Bahan B yang telah dicampurkan bersama ke dalam Bahan A.
Gunakan whisk sahaja untuk mengacau adunan
Masukkan ke dalam cup muffin
Isikan separuh dan masukkan filling
Masukkan lagi adunan sehingga 3/4 cup mufin
Tabur dengan coklat chip
Bakar dengan suhu 190C sehingga masak

Ha dah siappun


Sebenarnya saya tak berapa gemar menggunakan cup mufin ini sebab saiznya yang besar dan kadang kala anak-anak tak habispun makan. Oleh sebab cup mufin yang kecil dah habis mahu tak mahu gunalah juga. Mufin ni satu adunan dapatlah 12 ketul. Memang lembut dan sedap...darihaticikgusuzie...

No comments:

Post a Comment